Publikationen

Monographien

Biopunk Dystopias: Genetic Engineering, Society and Science Fiction. Liverpool: Liverpool UP, 2016.

Discredited Knowledge: Magie, Mythos und Toni Morrisons Song of Solomon. Saarbrücken: VDM, 2008.

Anthologien - Hg.

Cyberpunk and Visual Culture (mit Graham J. Murphy). New York: Routledge, 2017.

Fremde Welten – Wege und Räume der Fantastik im 21. Jahrhundert (mit Hans-Harald Müller). Berlin: De Gruyter, 2012.

Collision of Realities – Establishing Research on the Fantastic in Europe (mit Astrid Böger). Berlin: De Gruyter, 2012.

Wahnsinn in der Kunst: Kulturelle Imaginationen vom Mittelalter bis zum 21. Jahrhundert (mit Susanne Rohr). Trier: WVT, 2011.

Zeitschriften/Websites - Hg.

Open Library of the Humanities (German Section Editor for Media). 2017-

Virtual Introduction to Science Fiction: Online Toolkit for Teaching SF. Web. 2012-13.

Zeitschrift für Fantastikforschung (mit Daniel Illger, Laura Muth, Jacek Rzeszotnik, Simon Spiegel). 2011-2016.

SFRA Review (mit Doug Davis, Michael Klein, Jim Davis, Ritch Calvin). 2011-2015.

Artikel

mit Simon Spiegel „Science Fiction“. Handbuch Filmgenre. Hg. Marcus Stiglegger. Wiesbaden: Springer VS, 2018. 1-12. doi: 10.1007/978-3-658-09631-1_26-1.

„The Utopian Potential of Biopunk.“ Deletion. On Punking Speculative Fiction. Episode 14. Web. Hg. Sean Guynes-Vishniac.

„Coming of Age and the Other: Critical Posthumanism in Paolo Bacigalupi’s Ship Breaker and The Drowned Cities.“ Posthumanism in Young Adult Fiction: Finding Humanity in a Posthuman World. Hg. Anita Tarr und Donna R. White. Jackson: U of Mississippi P, 2018. 159-78.

„Afterthoughts: Cyberpunk Engagements in Countervisuality.“ Cyberpunk and Visual Culture. Hg. Graham Murphy und Lars Schmeink. New York: Routledge, 2018. 250-65.

„Of Posthuman Vampires: Science, Blood and Becoming-With.“ The Posthuman Gothic. Hg. Anya Heise von der Lippe. Cardiff: U of Wales P, 2017. 54-73.

„Deus Ex.“ 100 Greatest Video Game Franchises. Hg. Robert Mejia, Jamie Banks und Aubrie Adams. Lanham: Rowman, 2017. 38-9.

„Fallout.“ 100 Greatest Video Game Franchises. Hg. Robert Mejia, Jamie Banks und Aubrie Adams. Lanham: Rowman, 2017. 59-60.

„How Bilbo Lost His Innocence: Media Audiences and the Evaluation of The Hobbit as a ‚Children’s Film.'“ Participations: Journal of Audience & Reception Studies 13.2 (2016): 430-39. – Link (Participations)

„‚Scavenge, Slay, Survive‘: The Zombie Apocalypse, Exploration, and Lived Experience in DayZ.“ Special Issue: Digital SF. Science Fiction Studies 43.1 (2016): 67-84.

„Labyrinthine Challenges and Degenerate Strategies in The Hunger Games.“ Critical Insights: The Hunger Games Trilogy. Hg. Lana Whited. Amenia: Grey House, 2016. 224-38.

„Frankenstein’s Offspring: Practicing Science and Parenthood in Natali’s Splice.“ Science Fiction Film and Television 8.3 (2015): 343-69.

„Cyberpunk and Dystopia: William Gibson’s Neuromancer (1984).“ Dystopia, Science Fiction, Post-Apocalypse: Classics – New Tendencies – Model Interpretations. Hg. Eckart Voigts-Virchow und Alessandra Boller. Trier: WVT, 2014. 221-36.

„SF-Welten und die Ego-Perspektive“ Das Science Fiction Jahr 2015. Hg. Hannes Riffel und Sascha Mamczak. Berlin: Golkonda, 2015: 336-41.

„Modern-Day Superheroes: Transgressions of Genre and Morality in Misfits.“ Zusammen mit Dana Frei. Transitions and Dissolving Boundaries in the Fantastic. Hg. Christine Lötscher et al. Münster: LIT, 2014. 99-124.

„Biopunk 101.“ SFRA Review 309 (2014): 31-36.

„Konventionen und Innovationen am Beispiel des Genres ‚Science Fiction.'“ Innovation – Konvention: Transdisziplinäre Beiträge zu einem kulturellen Spannungsfeld. Hg. Dennis Büscher-Ulbrich, Stefanie Kadenbach und Martin Kindermann. Bielefeld: Transcript, 2013. 295-324.

„Video Game Studies 101.“ SFRA Review 298 (2011): 9-16.

„Frankenstein und das posthumane Monster: Vincenzo Natalis Splice.“ Zeitschrift für Fantastikforschung 2.1 (2011): 108-15.

mit Susanne Rohr. „Einführung: Wahnsinn in der Kunst“. Wahnsinn in der Kunst: Kulturelle Imaginationen vom Mittelalter bis zum 21. Jahrhundert. Hg. Susanne Rohr und Lars Schmeink. Trier: WVT, 2010. 1-7.

„Mythos und ‚Madness‘ – Der Wissenschaftler in Shelleys Frankenstein und Atwoods Oryx and Crake„. Wahnsinn in der Kunst: Kulturelle Imaginationen vom Mittelalter bis zum 21. Jahrhundert. Hg. Susanne Rohr und Lars Schmeink. Trier: WVT, 2010. 225-50.

„Hybride Texte – Genretransgression in Niffeneggers The Time Traveler’s Wife und Gibsons Pattern Recognition„. Quarber Merkur – Franz Rottensteiners Literaturzeitschrift für Science Fiction und Phantastik 111 (2010). 111-34.

„Margaret Atwood: Oryx and Crake (2003).“ Portal to the Fantastic. Universität Salzburg. 01.10.2010.

„Rätselhafte Kunst – Zum Verhältnis von Kreativität, Konsum und Autorschaft im 21. Jahrhundert“. Post-Coca-Colanization: Zurück zur Vielfalt? Hg. Sophia Komor and Rebekka Rohleder. Frankfurt a. M.: Lang, 2009. 209-28.

BioShock – Dystopia, Alternate Reality and Posthuman Society“. COPAS – Current Objectives of Postgraduate American Studies, 10 (2009)

„‚Commodification Will Soon Follow Identification‘: Wechselwirkungen von Kunst und Kommerz in William Gibsons Pattern Recognition und Trent Reznors Year Zero.“ Literatur in Wissenschaft und Unterricht 41.4 (2008): 237-55.

„Das Ende des Menschen? – Biopolitik im dystopischen Roman“. Amerikanisches Erzählen nach 2000: Eine Bestandsaufnahme. Hg. Sebastian Domsch. München: Edition Text & Kritik, 2008.

„Fears of Globalization – Anti-Corporate Visions in Recent Utopian Texts“. Spaces of Utopia, 6 (Autumn/Winter), 2007: 84-96.

„Hypnos und Thanatos: Das Bild des Todes in Robert Schneiders Schlafes Bruder„. Modern Austrian Literature, 37 (3/4), 2004: 47-64.

Übersetzungen

John Rieder. „Zur Definition von SF oder auch nicht.“ Das Science Fiction Jahr 2016. Ed. Sascha Mamczak and Hannes Riffel. Berlin: Golkonda, 2016. 89-121.

Wendy B. Faris. „Scheherazades Kinder: Magischer Realismus und die postmoderne Fiktion.“ Zeitschrift für Fantastikforschung 3.1 (2013). 97-127.

Joanna Russ. „Versuch einer Ästhetik der Science Fiction.“ Zeitschrift für Fantastikforschung 2.2 (2012). 95-108.

Lyman Tower Sargent. „Wiedersehen mit den drei Gesichtern des Utopismus.“ Zeitschrift für Fantastikforschung 2.1 (2012). 98-144.

Robin Wood. „Der amerikanische Albtraum: Horror in the 1970er Jahren“. Zeitschrift für Fantastikforschung 1.1 (2011): 91-123.

Diverses

„On the Look-Out for a New Urban Uncanny: Interview with China Miéville.“ Extrapolation 55.1 (2014): 25-32.

„Fremde Welten Conference.“ Journal of the Fantastic in the Arts (JFA) 21.3 (2010): 503.

Rezensionen

Ethnologischer Grenzgang in Literatur und Comics.” Rez. von Marco Behringer: Green and Clean. CLOSURE: Kieler eJournal für Comicforschung 5 (2018).

“Reihenrezension: Film Theory in PracticeMEDIENwissenschaft 2/3 (2018): 284-87.

“Sarah Juliet Lauro (Hg.): Zombie Theory: A ReaderMEDIENwissenschaft 2/3 (2018): 181-83.

„Sean McQueen: Deleuze and Baudrillard: From Cyberpunk to Biopunk.“ MEDIENwissenschaft 1 (2018): 45-47.

“New Ways to Think about Zombies: Lorenzo Servitje and Sherryl Vint, eds. The Walking Med: Zombies and the Medical Image.” Science Fiction Studies 44.3 (2017): 623-25.

“Heike Endter. Ökonomische Utopien und ihre Bilder in Science-Fiction-Filmen.” Utopian Studies 28.1 (2017): 221-24.

“Nadine Farghali (ed.) Unraveling Resident Evil: Essays on the Complex Universe of the Games and Films / Dawn Keetley (ed.) ‘We’re all Infected’: Essays on AMC’s The Walking Dead and the Fate of the Human.” Journal for the Fantastic in the Arts 27.1 (2016). 162-66.

„Jire Emine Gözen. Cyberpunk Science Fiction: Literarische Fiktionen und Medien­theorie.“ Journal for the Fantastic in the Arts 26.2 (2015): 416-18.

„British Film Institute. BFI Film Classics Series.“ Zeitschrift für Fantastikforschung 5.2 (2015): 130-32.

Dying Light.“ SFRA Review 313 (2015): 62-64.

„Rob Latham: The Oxford Handbook of Science Fiction.“ Zeitschrift für Fantastikforschung 5.1 (2015): 176-79.

„SF Worlds and the First Person Perspective.“ Review of The Talos Principle and NaissanceESFRA Review 312 (2015): 33-36. 

„Gary Westfahl: William Gibson.“ Journal for the Fantastic in the Arts 25.2-3 (2014): 486-89.

„Vincent Terrace: Internet Horror, Science Fiction and Fantasy Television Series, 1998-2013.“ SFRA Review 311 (2014): 32-33.

„Researching the Apocalypse“. Review of Veronika Wieser et al.: Abendländische Apokalyptik. Science Fiction Studies 41.3 (2014): 681-83.

Wolfenstein: The New Order.“ SFRA Review 310 (2014): 57-60. 

„Sherryl Vint: Science Fiction: A Guide for the Perplexed.“ Zeitschrift für Fantastikforschung 4.2 (2014). 128-31.

„Jeffrey Weinstock: The Ashgate Encyclopedia of Literary and Cinematic Monsters.“ Zeitschrift für Fantastikforschung 4.1 (2014): 140-42. 

XCOM: Enemy UnknownSFRA Review 305 (2013): 30-31.

Day Z.“ SFRA Review 302 (2013) 19-21.

Splice.“ Science Fiction Film and Television 5.1 (2012): 153-57.

„Marcus Wohlsen – Biopunk.“ Foundation 40.113 (2011). 64-68.

The Mongoliad.“ SFRA Review 297 (2011): 62-63.

„Nine Inch Nails: Year Zero.“ SFRA Review 295 (2011): 28-29.

Curriculum Vitae

Vorträge & Lehre

Go to the Top